Pages

Suka tak???

Monday, October 22, 2012

Ayam Paprik


Segmen 'resepi bujang' kali ini akan membincangkan, memutarkan dan membongkar mengenai resepi "Ayam Paprik". Sty-lo tak intro aku kali ni. Pendek cerita, menu kami malam ni adalah ayam paprik. Seperti biasa,

bahan-bahannya adalah;

-1/2 setengah batang lobak (dihiris)
-1 biji bawang besar
-2 biji bawang merah
-3 biji bawang putih
-sedikit halia (dihiris)
-3 sudu cili yang dikisar
-ayam untuk 3 orang makan
-beberapa helai daun limau purut
-beberapa biji cili hijau
-sos tomato dan kicap



Mula-mula, tumis bawang dengan cili. Kawan aku ni cakap kalau nak sedap, bawang merah kena tumbuk dulu.


Kemudian masukkan sedikit tomato sos dan sedikit kicap. Tumis sehingga naik bau. Kalau kat sini la, memang satu floor bau.


Sebelum masukkan ayam, masukkan dulu lobak, cili hijau, bawang putih, halia, dan hirisan daun limau purut. Agak dah lama sikit, baru la masukkan ayam.


Lepas tu tambah sedikit air, garam dan gula secukup rasa. Tunggu la sampai ayam tu masak, masukkan bawang besar yang dipotong bulat-bulat dan angkat.


Ni la final product-nya. Saja guna flash bagi nampak keseriannya di situ. Kepada pembaca-pembaca di luar sana, kakak-kakak, abang-abang, selebriti-selebriti, kami di sini tidaklah sehandal yang disangka. Cukup la ilmu sekadar nak mengisi perut yang kosong. Kalau ada yang nak tergelak baca blog aku, gelaklah sorang-sorang...haha...

p/s: Sekali lagi membe aku yang masak. Rasa tip-top macam kat kedai beb. Bila turn aku pula nak masak ni..haha

2 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...