Pages

Suka tak???

Friday, May 14, 2010

7 Keajaiban Dunia

Mungkin ramai tidak tahu tentang 7 Keajaiban Dunia. Mari kita lihat sekali imbas.

1. Grand Canyon

Grand Canyon adalah sebuah jurang tebing-terjal, diukir oleh Sungai Colorado, di utara Arizona. Grand Canyon pertama kali dilihat oleh orang Eropah pada 1540, García López de Cárdenas dari Sepanyol

2. Great Barrier Reef/Karang Penghalang Besar

Great Barrier Reef adalah kumpulan terumbu karang yang terbesar dunia terdiri daripada lebih kurang 3.000 karang dan 900 pulau, yang membentang sepanjang 2.600 km. Karang ini bertempat di Laut Koral, berhampiran Queensland di timur laut Australia


3. Mount Everest

Mount Everest adalah gunung tertinggi di dunia (jika diukur dari paras laut). Gunung ini mempunyai ketinggian sekitar 8850 m. Gunung ini mendapatkan nama bahasa Inggrisnya dari nama Sir George Everest.



4. Victoria Waterfalls

Air terjun Victoria merupakan antara salah satu air terjun paling spektakuler di dunia. Air terjun ini terletak di Sungai Zambezi, yang pada ketika ini membentuk sempadan antara Zambia dan Zimbabwe. Air terjun ini memiliki lebar kira-kira 1.6 km, dengan ketinggian 128m.


5. Northern Lights

Selain itu, salah satu keajaiban dunia adalah Northern Lights atau dikenal juga dengan istilah Aurora Borealis. Kejaiban cahaya warna-warni ini terbentuk akibat interaksi lapangan magnetik di Bumi dengan partikel matahari.


6.Paricutín Volcano

Paricutín Volcano, adalah sebuah gunung berapi yang terdapat di negara Michoacan, Mexico. Sebelum tahun 1943 gunung berapi ini belum lagi wujud, namun tiba-tiba terdapat tindak balas vulkanik menyebabkan gunung muda itu terus bertambah tinggi, dalam sehari boleh menjadi 50 meter. Walaupun begitu, pada masa ini tindak balasnya telah berhenti dan ketinggian gunung mencapai setinggi 336 meter.

7. Rio de Janeiro Port

Rio de Janeiro (bermakna “Sungai Januari” dalam bahasa Portugis) adalah ibu kota Negara Brasi. Kota ini mempunyai keluasan seluas 1.256 km² dan penduduk sekitar 6150000 juta orang (2004). Rio de Janeiro Raya sekarang merupakan kota keempat terbesar di dunia. Lokasi pelabuhan Rio De Janeiro sangat unik kerana berada tepat di hujung muara sungai.


7 comments:

  1. its amazing!!!
    add another plz

    ReplyDelete
  2. 2 la allah nk 2njuk kt manusie kbesarnnye..
    ka 2 yg x rti2 nk insf npe..
    wakaka..

    ReplyDelete
  3. darlia; coming soon
    naeme; aku tunjuk tu pun khas tuk ko...

    ReplyDelete
  4. MAntap.. ada peluang x nk tgk live agaknya~~

    ReplyDelete
  5. subhanallah..


    wonderful!
    best kalau dpt pegi sini ;D

    ReplyDelete
  6. feyqamaria: ala,kt malaysia pun bnyk tmpt best..
    hafiz: klu ade jodoh,mst boleh pnye..
    puteriternoneng: nnt kte g sme2 k..haha

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...