Pages

Suka tak???

Monday, November 5, 2012

Mencurah lagi


Hujan lebat mencurah lagi, kali ni aku dengan bertemankan secawan teh akan cuba memerah otak untuk menulis entry. Mesti ada yang diluar sana bertanyakan 'Kenapa ko tak pergi tidur je mael, kan time hujan seronok tidur'. Aku dengan ringkasnya memberikan jawapan, 'Aku pun baru je bangun dari tidur'. Haha

Hujan dekat area Kuala Lumpur dan Putrajaya boleh dikatakan setiap hari berlaku. Boleh kira dengan jari la berapa hari yang tak hujan, sejak dari 3 minggu yang lepas. Bila petang je, mesti hujan. Bila hujan je, mesti ramai tak pergi kelas sebab habis basah kalau naik motor. Bila tak pergi kelas je, sah ramai yang tidur. Bila ramai yang tidur, mesti wireless dekat area kolej laju bak lipas kudung. Aku bukan nak menggambarkan keburukan hujan ye. Cuma nak kaitkan dengan persekitaran semasa. 

  

Hujan ni sebenarnya bagus untuk mengawal pencemaran udara dekat kawasan sekeliling. Partikel-partikel yang terapung di udara ( asap, kotoran dan habuk daripada kilang-kilang, pertanian, dan jalan raya, toksik sebatian organik, aerosol dan logam berat ) biasanya akan turun ke bumi dengan bantuan air hujan. Kalau korang perasan, korang dah tak selalu korek hidung sebab partikel dalam udara dah berkurangan. 

Tapi ade sesetengah tempat yang kurang bernasib baik, akan mengalami banjir. Petikan akhbar online hari ini yang bertajuk Hujan Lebat Berterusan Punca Banjir dan Air Sungai Langat Melimpah.

Putrajaya: Hujan lebat berterusan semalam menyebabkan beberapa kawasan sekitar Dengkil, di sini serta Batu Pahat, Johor dan Jasin, Melaka dilanda banjir.




Limpahan air Sungai Langat, ditambah dengan hujan lebat yang melanda kawasan Sepang sejak dua hari lalu menyebabkan beberapa kawasan sekitar Dengkil, dilanda banjir.

Punca kepada banjir adalah disebabkan hujan lebat. Tapi pembangunan yang tak mampan pun boleh jadi salah satu punca kenapa banjir boleh berlaku. Lecturer aku pernah cakap kalau nak atasi banjir, kena la tanam banyak pokok. Walau apapun, semoga mereka yang terlibat bertenang dan bersabar atas dugaan yang menimpa.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...