Pages

Suka tak???

Tuesday, November 20, 2012

Steam-ing your belly


Menu resepi bujang kali ini adalah sangat simple, murah, dan berkesan menangani kelaparan. Semalam kitorang buat steambot kat dalam bilik. Aku tak mampu nak huraikan dengan kata-kata macam mana perasaan bila makan steambot ni. Biarlah perut yang berbicara. Kawan aku la punya idea ni. Dia yang beli semua bahan-bahan mentah seperti gambar di bawah. Macam-macam jenis ball ada, prawn ball, chicken ball and etc. Untuk pengetahuan pembaca, kos semua ni tak sampai pun RM 40. Agak saving la juga, kalau nak dibandingkan dengan Red Wok, Bangi ataupun Seoul Garden dekat IOI Mall, Puchong.


Kuah tomyam dijadikan medium untuk memasak bahan-bahan di atas. Kenapa pilih tomyam? Sebab cepat, mudah, dan berkesan. Potong bawang, potong itu, potong ini, campak itu, campak ini, dah setel. Aku tengok kawan aku buat la. Bukan aku yang buat pun. Haha


Korang nampak tak apa tu? Beraneka jenis makanan ada. Time nak makan ni, memang excited gila. Punya la tak makan apa dari petang semata-mata nak makan steambot ni. Pastu masukkan kan la makanan ni dalam tomyam yang telah disediakan tadi.


Tengah lapar-lapar tu, ingat dah boleh makan terus. Kene tunggu pula sampai biar masak. Memang menguji kesabaran dan mental betol la. Sambil-sambil tunggu tu, layan cerita Step-up Revolution..terbaek punye cerita. 5 minit tunggu, akhirnya dah boleh makan.


Juadah ni sesuai untuk 5 orang makan. Tapi aku dengan kawan aku 4 orang (total 5 orang) pun tak larat nak makan semua. Selebihnya, simpan balik dalam peti sejuk. Perut kenyang tak terkata. Elok-elok mood malam tu nak buat report, jadi mengantuk dan perut menguasai minda. Bantal memanggil sayu, selimut melambai malu, katil tersenyum sipu..haha. So, pagi ni juga la baru boleh update. Kejap lagi mula la kelam kabut nak buat report, petang kang kena submit dah. 

Dikesempatan ini, aku nak ucapkan tahniah kepada adik perempuan aku yang telah berjaya mendapat 5 A dalam UPSR. Belajar tu elok-elok, banyak lagi dugaan dan ujian yang nak kena tempuh. Ingat pesan mak ngan abah. Jangan nak mintak macam-macam dengan aku dah la. Aku harap dia faham keadaan aku sebagai student di sini. 

p/s: Dengan semangatnya bangun pagi awal untuk mencari durian, tapi tak ada rezeki.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...