Pages

Suka tak???

Friday, November 23, 2012

Sup GearBox ala Thai dimasukkan meatball kedalamnya

Kali ini resepi bujang ingin mempersembahkan antara salah satu projek mega yang telah berjaya dijalankan. Masakan kali ini melibatkan tiga ketul gearbox yang bersaiz XL dan dimasak ala-ala masakan Thailand. Aku sebenarnya tiada idea la nak buat intro gempak-gempak. Sebab aku sekarang ni tengah dalam mood study, ada 4 paper yang kena jawab minggu depan. So, aku rasa dari penat fikir intro yang gempak-gempak, baik aku rehatkan neuron-neuron aku untuk study jap lagi. Masakan ni dimasak khas oleh kawan aku. Kalau ada sesiapa nak berkenalan dengan kawan aku yang superb bab memasak, sila tinggalkan email di bawah. Nanti aku bagi la maklumat apa-apa yang patut. 

Ok, sekarang kita berbalik kepada motif kita iaitu sup gearbox. Macam biasa la, kalau lembutkan daging kena la rebus lama sedikit. Tapi kalau nak lembutkan tulang, memang kena tunggu million of years la baru boleh lembut. Kitorang masak dalam rice cooker je sup ni. So, sesiapa yang ada tu boleh la mencuba.


Lepas tu ambil sebiji cili merah yang besar, ditumbuk-tumbuk menggunakan lesung. Lepas tu campurkan dalam sup kita tadi tu.


Aku pun tertanya-tanya, betul ke tidak kawan aku ni? First time aku tengok orang masak camni.


Keadaan sup selepas dicampurkan dengan cili merah yang ditumbuk tadi.


Kemudian masukkan bawah besar yang dihiris bulat. Aku tak ingat la dia masukkan apa lagi.


Bukan sahaja tentera ada tentera darat. Menumis pun ada tumis darat. Bahan-bahan tumis adalah seperti bahan seperti membuat sup biasa. Dan agak-agak naik bau satu floor, masukkan tumisan tu ke dalam sup. Kacau dan biarkan seketika.


Kitorang campur sekali dengan meatball untuk menaikkan adrenalin ketika makan sup ni nanti. Baru la terangkat nak makan. Selepas tu, masukkan tomato secukup rasa, dan perahkan sedikit asam limau dan daun limau purut serta lobak merah bersama garam yang secukupnya.


Lepas selesai semua langkah di atas, kena la tunggu sampai mendidih. Gambar di bawah adalah gearbox-nya. 3 gearbox untuk 3 orang makan. Terbaek la, siap dengan meatball lagi tu.


Aku sebenarnya tak pasti la resepi ni lengkap ke tidak. Korang kena cari reference la, takut-takut yang aku beritahu ni tak sama dengan resepi original. Segala komen dan nasihat apatah lagi pandangan, aku akan terima dengan rela hati dan berlapang dada. Kalau ada sesiapa nak mencuba, kalau ada apa-apa masalah tanggung sendiri ok..haha

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...